http://enxaneta.info/index.htm
Alguns enllaços útils:
» http://www.diccionari.cat/
» DIEC2: Diccionari de la llengua catalana
» ésAdir: El portal lingüístic de la Corporaciò Catalana de Mitjans Audiovisuals
» elCorrector | el corrector de català
» Corrector ortogràfic en línea
» Diccionari català-valencià-balear (DCVB) d'A. M. Alcover i F. de B. Moll
» LOFC: Lèxic Obert Flexionat de Català
» Curs de LLENGUA CATALANA nivell B (pdf - inclou el solucionari)
» Curs de LLENGUA CATALANA nivell C (pdf - inclou el solucionari)
» Dictats de nivell intermedi
» Dictats de nivell de suficiència
» Dictats de nivell superior
» DIEC2: Diccionari de la llengua catalana
» ésAdir: El portal lingüístic de la Corporaciò Catalana de Mitjans Audiovisuals
» elCorrector | el corrector de català
» Corrector ortogràfic en línea
» Diccionari català-valencià-balear (DCVB) d'A. M. Alcover i F. de B. Moll
» LOFC: Lèxic Obert Flexionat de Català
» Curs de LLENGUA CATALANA nivell B (pdf - inclou el solucionari)
» Curs de LLENGUA CATALANA nivell C (pdf - inclou el solucionari)
» Dictats de nivell intermedi
» Dictats de nivell de suficiència
» Dictats de nivell superior
20 webs de recursos educatius
– Edu365
L’edu365 és el portal del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que ha esdevingut un aparador de la innovació a l’educació mitjançant les TIC. En el web podeu trobar diferents activitats classificades en les diferents àrees.
– Edu3.cat
Web dedicada exclusivament a visionar vídeos educatius. A través de la CERCA podeu trobar-los fàcilment.
Web dedicada exclusivament a visionar vídeos educatius. A través de la CERCA podeu trobar-los fàcilment.
– Més Recursos Educatius
Web que recull materials educatius a punt per imprimir. Els materials estan ordenats seguint l’estructura del currículum i organitzats per nivells educatius.
Web que recull materials educatius a punt per imprimir. Els materials estan ordenats seguint l’estructura del currículum i organitzats per nivells educatius.
– El web de la Teresa
Web que recull gran varietat de recursos educatius i links interessants per treballar en les diferents àrees.
Web que recull gran varietat de recursos educatius i links interessants per treballar en les diferents àrees.
Pàgina web per treballar totes les àrees en els diferents nivells educatius.
Web amb links per treballar les diferents àrees amb jocs interactius.
Conjunt d’activitats destinades a nens i nenes amb discapacitats
motrius, sensorial, cognitives i emocionals, i en general a tota la
població infantil fins a 4 anys.
– Alexandria
– Alexandria
És una biblioteca de recursos digitals per a l’aula, una base de
dades de materials per a les pissarres digitals interactives (PDI).
– Una mà de contes
Un web on podeu trobar vídeos amb gran varietat de contes elaborats amb diferents tècniques artístiques.
Un web on podeu trobar vídeos amb gran varietat de contes elaborats amb diferents tècniques artístiques.
És un web al servei de la formació i actualització dels professors i
professores de l’Educació Infantil i Primària. Està especialment
dedicada al tema del llenguatge oral i escrit i al procés d’ensenyar i
aprendre a les escoles.
Pàgina per treballar habilitats
lectores amb exercicis de memòria visual, fixació de la vista o
reconeixement, presentats d’una manera lúdica. Hi ha activitats
estructurades per graus de dificultat.
El Galí és una guia per a l’autoaprenentatge interactiu de la
llengua. Ofereix materials basats en el programa JClic destinats a
l’aprenentatge interactiu de les llengües catalana i occitana,
especialment recomanat per als alumnes nouvinguts a Catalunya.
És un web de recursos matemàtics. Podeu trobar recursos per treballar el càlcul, els problemes, els jocs online i la geometria.
És un web dedicat únicament a l’aprenentatge del llenguatge matemàtic
des d’un punt de vista molt ampli. Pots trobar activitats de relacionar
nombre amb quantitat, de diferenciar entre pocs i molts, per treballar
colors i formes, de memòria visual, etc.
Una pàgina web que recull problemes matemàtics de la vida quotidiana.
Programa de TV3 que té l’objectiu d’ensenyar les
matemàtiques quotidianes mitjançant l’entreteniment. Material
didàctic per treballar a l’aula després de veure el capítol.
Propostes per a fer experiments interessants de manera senzilla.
LECTURAS AFORISMOS
PRACTICA B,V
http://primaria.ieduca.caib.es/images/stories/recursos/activitats/bv/b_v.html
ELS DETERMINANTS
http://primaria.ieduca.caib.es/images/stories/recursos/activitats/determinants/determinants.html
Conjugador verbal
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/conjugacio.htm
Conjugador de verbs en català:
http://www.verbscatalans.com/
Optimot, Consultes lingüístiques:
http://www14.gencat.cat/llc/AppJava/index.jsp
Diccionari de la llengua catalana:
http://dlc.iec.cat/
Viquipèdia:
http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada
Aventura’t amb l’ortografia.
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/ortografia/index.htm
Ui! dues vocals juntes. El diftong
http://www.edu365.cat/primaria/muds/catala/diftong/index.htm
Aquestes activitats d’eficàcia lectora permeten valorar el rendiment lector dels alumnes
Aquest dies a l’escola estem treballat la tardor. Voleu continuar treballant des de casa?
Fer clic damunt http://www.edu365.cat/castanyada/
AULA D'ACOLLIDA
- Avaluació Primària/ Secundària. Departament d'ensenyament. Generalitat de Catalunya. WEB
Avaluació Primària.
Quadern de Comprensió Lectora | Instruccions de Comprensió Lectora |
Quadern de Comprensió Oral. | Instruccions de Comprensió Oral |
Quadern d' Expressó Escrita. | Instruccions d' Expressió Escrita. |
Quadern d' Expressió Oral.
|
Instruccions d' Expressió Oral. |
Quadern de Comprensió Lectora Instruccions de Comprensió Lectora
Quadern de Comprensió Oral Instruccions de Comprensió Oral
Quadern d' Expressió Escrita Instruccions d' Expressió Escrita
Quadern d' Expressió Oral Instruccions d' Expressió oral
- Parlem, llegim i escrivim amb la Nàdia i el Li. Material elaborat pel grup de mestres del programa d' Educació Compensatòria del Vallès Occidental. WEB
El material està pensat i organitzat per iniciar l'alumnat en els primers passos d'aprenentatge de la llengua oral: s'introdueixen les estructures lingüístiques bàsiques, el vocabulari més usual, així com els primers passos en I'aprenentatge de la llengua escrita.
1. Anem a l'escola, anem a l'institut. ( lletra d'impremta) ( lletra lligada)
2. El nostre cos. ( lletra d'impremta) ( lletra lligada)
3. La casa i la família. ( lletra d'impremta) ( lletra lligada)
4. El carrer. Els mitjans de transport. ( lletra d'impremta)
- Làmines sobre activitats quotidianes. Col·lecció de 23 làmines que presenten diàlegs sobre activitats quotidianes i guia didàctica per facilitar-ne la utilització a l'aula. Generalitat de Catalunya. WEB NOU
- Vocabulari Bàsic en català. Material elaborat per l' Emilia Alcaraz. WEB
- Aprenentatge del català i llengües d'origen. Ara i Adés. Conjunt de materials, format per material manipulatiu per a l'alumnat, orientacions per al professorat i un material complementari on es presenten les característiques d'algunes llengües a partir de la comparació entre el català i les llengües d'origen de l'alumnat. Material elaborat per la Maria Antònia Burguesa i Maria Torras. WEB.
- El Patufet (Una mà de contes) dossier alumnat , vídeo. Material elaborat per l'Anna F. Buñuel Núria Alba Romà. Generalitat de Catalunya. Departament d'educació. WEB.
- Comencem és un material que ofereix un conjunt d’activitats i propostes didàctiques per facilitar l’aprenentatge de la llengua catalana a l’alumnat nouvingut que s’acaba d’incorporar al nostre sistema educatiu. Material elaborat per Arnáiz,Pilar; Carreras,Gemma; Gómez,Fefa; Via,Rosa Maria; Martínez, David (il·lustrador) Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació. Subdirecció General de Llengua i Cohesió Social. WEB
- Làmines elaborades per Viure a Catalunya. Generalitat de Catalunya. WEB (làmines amb text i sense text)
Guia didàctica per a la utilització de les làmines. WEB.
La casa (làmina amb text) | La casa (làmina sense text) |
El Parc (làmina amb text) | El Parc (làmina sense text) |
La ciutat (làmina amb text) | La ciutat (làmina sense text) |
Els oficis (làmina amb text) | Els oficis (làmina sense text) |
La platja i el port (làmina amb text) | La platja i el port (làmina sense text) |
El mercat i el supermercat (làmina amb text) | El mercat i el supermercat (làmina sense text) |
Els transports (làmina amb text) | Els transports (làmina sense text) |
El temps (làmina amb text) | El temps (làmina sense text) |
La muntanya i el camp (làmina amb text) | La muntanya i el camp (làmina sense text) |
El centre cívic (làmina amb text) | El centre cívic (làmina sense text) |
El centre comercial (làmina amb text) | El centre comercial (làmina sense text) |
- Vocabulari en imatges. Viure a Catalunya. Vocabulari bàsic en imatges que s’adreça a les persones que acaben d’arribar a Catalunya i no coneixen la llengua catalana. WEB . Generalitat de Catalunya.
Els espais | Els exteriors | Els habitatges | Els serveis |
La peixateria | La papereria | La pastisseria | |
Les botigues | El supermercat | La fruiteria | La roba |
L'alimentació | Els aliments | Els postres | Les fruites |
El bany | Bany 1 | Bany 2 | |
Altres | Els contraris | Els verbs | Àrees d'interès |
- Làmines elaborades per la Generalitat Valenciana.
El Carrer | El Saló | La Classe |
El Bany | Els Numerals | La Cuina |
El Dormitori | La Ciutat | La Família |
- Adaptacions unitats didàctiques. Institut Carles Vallbona. WEB NOU
Unitat : La Classe- l'escola. Unitat: Els esports.
- Lectura sobre conceptes bàsics. Institut Carles Vallbona. WEB
- Mapes de les Comarques de Catalunya i Mapa Mundi. Elaborades per Viure a Catalunya. Generalitat de Catalunya. WEB
- Projecte Endavant. Programa d'educació compensatòria de les comarques Gironines.
Fuente: http://mesrecursoseducatius.com/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=94
MATERIALS DE LECTURA
- 100 paraules ordenades de menys a més dificultat (paraules amb síl.labes directes, indirectes, travades, etc). Bloc Racó de les Paraules WEB
- Vocabulari de lectoescriptura. Sons vocàlics, sons consonàntics segurs i sons consonàntics insegurs. Autor desconegut.
- Llistat de Síl·labes (per imprimir i retallar) Laura Boj.
Materials per exercitar la via lèxica.
- Lectures de paraules per a Cicle Inicial, Instruccions. Ramon Riera i Elisabeth Font. WEB
- Lectures encadenades, instruccions. Ramon Riera i Elisabeth Font. WEB
- Fixació visual en la lectura. Ramon Riera i Elisabeth Font. WEB
- Lectures repetides: Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Cicle Superior. Instruccions . Ramon Riera i Elisabeth Font. WEB
- Cartronets de lectura ràpida: Vocabulari de lectura, plantilla de castronets de lectura ràpida. WEB
- La meva llibreta de parlar (grups consonàntics). Mireia Cortina i Puig.
- Cançons amb pictogrames: marrameu torre castanyes, la castanyera, m'agrada la tardor. Laura Boj.
MORFOSINTAXI
- Confegir frases (3 elements). Reflexives. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
- Confegir frases (5 elements). Família. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
- Tren de paraules. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
- Joc per treballar la concordança, persona i verb. Mercè Farré. WEB
- Joc de les accions. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
- Joc "Què tens?".
Joc que serveix per treballar la morfosintaxi fent demandes sobre
aliments i els estris per parar taula i cuinar. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
CAMPS SEMÀNTICS
- Oca dels animals domèstics. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
Jocs per Fonemes
Gemma Majoral Vilaseca WEB
Consciència fonològica
Oposició fonològica /k/ /t/
- Quinto de sons Oclusius. Mercè Farré Perdiguer. WEB
- Joc de l'oca K-T. Teresa Beaumont i Mireia Miralles. WEB
Discriminació /k/ i /g/
Materials per treballar /r/ /l/ /d/
- Tria el so (R-L-D) Anna León. WEB
- Mots encreuats R-L-D. Anna Fontellas. WEB
- Escriu R-L-D. Anna Fontellas. WEB
- Exercicis per a articular el fonema RR. Mª José Martínez Parrilla. WEB
Materials per treballar /p/ /l/
Materials per treballar /s/ /z/
- Joc Oca S inversa. Montsé Roqué. WEB
- Oca de la S. Meritxell Ros. WEB
- Joc Oca S- Z. Mercè Farré. WEB
- Oca de la S. Meritxell Ros. WEB
- Joc Oca S- Z. Mercè Farré. WEB
- Loto /s/ sorda. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
MATERIALS VARIS
- Domino lletra de pal i lligada. Encadenat per treballar l’associació de les lletres en lletra de pal i lligada. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
- Joc de les vocals. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
- Juguem amb Monosíl·labs. Loto Monosíl·labs i Encadenat Monosíl·labs. Gemma Majoral Vilaseca. WEB
- Llibreta d'onomatopeies. Mireia Cortina Puig.
- Aspectes lingüístics i funcions del llenguatge Document. Laura Boj.
- Aspectes Previs al Llenguatge. Document. Laura Boj.
- Exercicis d'estimulació auditiva. Laura Boj.
- Registre per treballar la Succió Digital. Glòria Casellas.
- Aspectes Previs al Llenguatge. Document. Laura Boj.
- Exercicis d'estimulació auditiva. Laura Boj.
- Registre per treballar la Succió Digital. Glòria Casellas.
AVALUACIÓ
- Avaluació velocitat lectora. CEIP Francesc Macià de Súria.
- Avaluació velocitat lectora. Ceip s'Auba.
- Avaluació comprensió escrita. Ceip s'Auba.
- Model d' Avaluació de les sessions de Logopèdia / Model de junta d' Avaluació. Laura Boj.Fuente: http://mesrecursoseducatius.com/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=95
GRAFOMOTRICITAT
- Fitxes de grafomotricitat. Líneas bàsiques verticals. Maribel Martínez Camacho y Ginés Ciudad-Real. Orientación Andujar. WEB
- Fitxes de grafomotricitat. Líneas bàsiques horitzontals. Maribel Martínez Camacho y Ginés Ciudad-Real. Orientación Andujar. WEB
- Fitxes de grafomotricitat. Líneas bàsiques diagonals dreta- esquerra. Maribel Martínez Camacho y Ginés Ciudad-Real. Orientación Andujar. WEB
- Fitxes de grafomotricitat. Líneas bàsiques diagonals esquerra- dreta. Maribel Martínez Camacho y Ginés Ciudad-Real. Orientación Andujar. WEB
- Fitxes de grafomotricitat. Líneas bàsiques zig zag. Maribel Martínez Camacho y Ginés Ciudad-Real. Orientación Andujar. WEB
- 30 activitats de grafomotricitat. Figures. Maribel Martínez Camacho y Ginés Ciudad-Real. Orientación Andujar. WEB
- 40 fitxes per treballar la grafomotricitat. Maribel Martínez Camacho y Ginés Ciudad-Real. Orientación Andujar. WEB
- 25 fitxes per treballar la grafomotricitat. Maribel Martínez Camacho y Ginés Ciudad-Real. Orientación Andujar. WEB
MATERIALS PER TREBALLAR L'ATENCIÓ
-Material per treballar l'atenció a Cicle Inicial. Antònia. R
- Laberints secrets. Maribel Martínez. WEB
Laberint 1 Laberint 2 Laberint3 Laberint 4 Laberint 5 Laberint 6 Laberint 7
- Laberints secrets. Maribel Martínez. WEB
Laberint 1 Laberint 2 Laberint3 Laberint 4 Laberint 5 Laberint 6 Laberint 7
- Activitats de raonament lògic. Ginés Ciudad-Real y Maribel Martínez WEB
Taller d’Hort. Ceip son Anglada. WEB
Guia pràctica d'Horticultura ecològica. Sector de Serveis Urbans i Medi Ambient. Ajuntament de Barcelona. WEB
Recursos i materials didàctics sobre hort a l'escola. Ajuntament de Lleida. WEB
REFERENTS PER PENJAR A L'AULA
- Les normes de l'Aula (amb imatge) Laia Jurado
- Seqüències de 4 imatges amb color. Seqüències temporals. Autor desconegut.
- Seqüències temporals en Blanc/ Negre. Seqüències temporals Autor desconegut.
MATERIAL PER JUGAR I RETALLAR
- Espai farmacèutic per escoles. WEB.
GLOSA: A les illes Balears, la glosa és una mena de composició popular, oral i rimada, normalment improvisada en el mateix moment en què es declama. És l'equivalent a les corrandes catalanes o les albades valencianes. En la societat balear, rural i analfabeta, del segle XIX, la figura del "glosador" arribà a ser prou famosa, amb alguns d'ells que s'hi profesionalitzaren, viatjant de poble en poble posant a prova les seves capacitats davant els reptes del públic o davant altres glosadors en els anomenats "combats de gloses".
És freqüent, encara avui, que en algunes festes es faci una codolada, on hi intervenen diferents versadors, que fan composicions poètiques improvisades, gloses, que a vegades poden ser "de picat", és a dir, on se feren uns amb los altres.
ELABORA LA TEVA GLOSA
Exemple de Combat de gloses
En una vetlada al Teatre Principal de Felanitx l'any 1944 s'acararen en Llorenç Capellà (Algaida) i en Sebastià Vidal, Sostre (Cas Concos):Sostre:
Jesucrist Omnipotent
molt poques de faltes fa,
però quan te va crear
a damunt tu va deixar
de posar es coneixement.
Capellà:
Ja ha piulat s'estornell,
supòs que tots l'heu sentit;
amb aquesta m'ha ferit
entre sa carn i sa pell.
Si voltros sabéssiu d'ell
que Déu li posà es cervell
aferrat an es clotell
i amb un mes va ser podrit!
Sostre:
És es més beneit del món,
i pretén de ser deixondit.
Sa dona que l'ha avorrit
perquè diu que és maricon .
Capellà:
Ja s'ha despert s'animal,
que bramula i penga roncos ;
té negre s'historial:
li diven Tià Vidal
es més beneit de Cas Concos.
Sostre:
Si es meu sebre s'embarulla
pensa es teu què farà;
dins Algaida ningú hi ha
que de tu no faci bull:
Capellà sense casulla
sols no arribes a escolà.
"Glosar i redoblar. Una didàctica del cant tradicional de les Illes Pitiuses"
Glosar i redoblar. Una didàctica del cant tradicional de les Illes Pitiuses és el títol de l'obra editada per Ignasi M. Carrero, presentada pel Consell d'Eivissa i que té per objectiu traslladar les vetllades davant el foc a les aules de música de col·legis i instituts. Aquest llibre va néixer arrel d'un curs de cançó pagesa, on Ignasi s'encarregà de la logística, i dels impulsos de Charlote Look, directora de l'escola Can Blau, que animà a Ignasi a plasmar en paper l'art de rimar i redoblar dels ancians de l'illa.
La cançó pagesa es troba en una situació delicada segons afirma el conseller insultar de Cultura, Marià Torres, tot i que considera que en període de temps a mitjà plaç es pot haver recuperat. Carrero no és ni molt manco tan optimista, ja que considera que aquesta forma de cantar és porta a la sang. Tot i així hi ha recursos útils i necessaris que ajuden als alumnes a saber si els ritmes quadren, i a la presentació de l'obra Carrero en va fer una demostració, tot fent servir el primers versos de "Bona nit blanca roseta".
El llibre inclou un CD amb les veus de Toni Manonelles, Palermet, Esperança Parreta i Toni Gustinet; segons aquests col·laboradors, l'obra, amb la qual hi col·labora l'Institut d'Estudis Baleàrics, és una primera passa per a la recuperació de la cançó tradicional de les Pitiüses, però encara es necessiten que els joves aprenguin aquest art a classe i que ho puguin adaptar a l'actualitat.